Pro-v

zaterdag 28 mei 2011

opening seizoen

Vandaag even geen klanten, traditioneel begin ik het seizoen altijd voor mezelf en staat deze dag in het teken van gewoon een leuke dag hebben met een van mijn maatjes. Vandaag ging ik op pad met Andre van Marcraft wat in de loop van de tijd echt een maatje is geworden want we kunnen het echt prima met elkaar vinden en hebben altijd lol in de boot. Verder is deze dag voor mij altijd belangrijk om even te checken over alles weer naar behoren werkt nadat er het nodige onderhoud is gepleegd. Gelukkig was dat vandaag gewoon het geval en is de boot weer helemaal tip top in orde voor de rest van het seizoen.

Aangezien de voorspellingen er niet goed uitzagen en ook de NKS wedstrijd was afgelast hadden we besloten om maar niet naar zo een heel erg groot water te gaan maar het gewoon wat kleiner te houden. Om precies 0600 stonden we al te trappelen aan de trailerhelling en leek de wind nog redelijk mee te vallen echter na een stukje gevaren te hebben en eenmaal een half uurtje op de eerste plek te hebben gelegen bleek al snel dat de wind wel eens roet in het eten kon gaan gooien wat we niet verwacht hadden. Op de eerste plek kregen we wel al vrij snel de eerste aanbeten, enkele spijkerharde maar ook enkele zeer zachte aanbeetjes en dat viel een beetje tegen want ik had er meer van verwacht. Het was echter nog erg vroeg en wie weet zou het nog omslaan.

de splitbelly bleek al snel favoriet en werd weer gretig gepakt, door mijn eerste snoekbaars van het seizoen.

Nadat op deze plek, "die overigens lekker in de luwte was" de aanbeten op een gegeven moment terug liepen werd het tijd om te verkassen allen kwamen we er toen al snel achter dat de wind inmiddels 85% van het water in beslag had genomen. Toch maar zo goed en zo kwaad als het kon een aantal plekken afgevist maar het was erg moeilijk. Aanbeten kregen we wel alleen was de vis niet echt super los. Ook werden er een flink aantal vissen gelost tijdens de dril. Andre kreeg op een gegeven moment een keiharde aanbeet op zijn nieuwe bijhengel die echt letterlijk bijna uit de steun werd gerukt. Op deze hengel had hij een dropshot montage met een wat langer lijn voorzien van een mooie dode voorn. Bij zijn aanslag merkte we al dat het hier om een erg mooie vis ging maar helaas wist deze vis zich van de haak te ontdoen tijdens de dril die toen al even duurde. Helaas was het Andre nog niet gegund om zijn eerste dikke vis van het seizoen op zijn naam te zetten.

De wind had nu echt zo goed als het hele water in zijn macht en er waren nog maar weinig plekjes waar we uit de voeten konden. De mooiste en favoriete plekken bleken gewoon niet te bevissen en we moesten onszelf tevreden stellen met enkele plekke die een beetje beschut lagen. Ook hier bleek gerust wel vis te liggen maar ze waren heel moeilijk te verleiden of we ze nu verticaal belaagden of werpend, met de dropshot of met dood aas het bleek vandaag gewoon erg moeilijk en er moest gewerkt worden.

Andre had veel los schieters vandaag maar wist ook enkele mooie te vangen.

Ook op de plekken waar we niet graag komen ligt erg veel vis wat natuurlijk een goed teken is.

Na nog wat stekken afgevist te hebben moesten we uiteindelijk besluiten om van het water af te gaan want de wind was nu echt enorm hard geworden daar kwam nog bij dat de lucht alleen maar donkerder werd en er enkele flinke buien in de lucht hingen waar we met die harde wind niet echt op zaten te wachten en dus besloten we maar om terug te varen naar de helling wat ook nog een lekker tochtje zou gaan worden. Niettemin hebben we een super gezellige, nuttige en weer leerzame eerste visdag achter de rug en eenmaal op de terugweg bleek al snel dat we de juiste beslissing hadden genomen want oh oh wat was die wind hard zeg. Van de week komen er weer genoeg visdagen maar deze nationale hengelsportdag zat er voor vandaag toch echt op.

nationale hengelsportdag 2011 en we mochten het weten ook.