Pro-v

vrijdag 3 juni 2011

3 juni

Het belooft de aankomende dagen flink druk te worden met vistrips. Na de opening ben ik er slechts 3 keer op geweest omdat ik een aantal dagen extra ging werken zodat ik de aankomende dagen het water op kan. Vandaag was de eerste dag en die zou gevist worden met Machiel en Raymond twee ervaren vissers die het kunstje al aardig door hebben.

Om 0700 hadden we afgesproken bij de helling, ik was er al wat eerder zodat de boot alvast in het water lag en ik de benodigde spullen vast klaar kon leggen. Vlak voor 0700 kwamen ze aan en kon er direct ingestapt worden zodat we snel koers konden zetten naar de eerste plekken. Vanuit verschillende hoeken had ik de afgelopen dagen berichten gehad en deze waren veelal erg wisselvallig te noemen en er was geen pijl op te trekken. Toch wil ik dingen altijd zelf ervaren en trek ik altijd mijn eigen plan zodat mijn keuze al was bepaald en we het ondiep zouden proberen vandaag. Vlak voordat we op de eerste stek lagen kwamen we een bekende tegen die er al even op was en helaas pas twee vissen had. Kop op zei ik tegen de jongens dat zegt niets.

Eenmaal op de eerste plek werd al snel duidelijk dat er wel vis lag, de HDS gaf een aantal mooie signalen tegen de bodem en lang hoefde we niet te wachten voordat we de eerste aanbeet kregen. Helaas werd er een aantal keren misgeslagen maar al snel was het raak. Het plukje snoekbaarzen dat er op deze plek lag waren wel ge├»nteresseerd in een dropshot voorzien van een Gulp alive minnow. Binnen de kortste keren  konden we de eerste snoekbaarzen omhoog halen en er zaten een aantal mooie exemplaren bij die goed aan de maat waren.
Op de eerste plek vingen we al snel goed en mooi op de Gulp Alive
Nadat het op deze stek een beetje rustiger werd was het tijd om te gaan verkassen. Ik ben namelijk van mening als de aanbeten op een gegeven moment stoppen je beter de plek even kunt laten rusten om er later weer even terug te keren en dus gingen we op zoek naar een andere stek. Ook deze plek bleek weer een goede keuze te zijn want bij het zakken van de dropshot werd deze direct erg gretig gepakt zodat de eerste vis van de nieuwe stek een feit was. Ook Machiel en Raymond deden goed van zich spreken want beide heren zaten lekker te vangen . Niet alleen de snoekbaarzen vonden onze gulpjes erg lekker maar ook de baarzen vergiste zich regelmatig.
niet alleen snoekbaarzen maar ook de baarzen lusten de gulpjes wel
regelmatig erg mooie maatse vissen op de dropshot
Sommige stekken die wij aandeden leken wel onuitputtelijk en er werden met grote regelmaat goeie vissen gevangen met af en toe zelfs enkele double hook ups. Toch blijf ik een echte verticaal visser en kon het dan ook niet laten om even een loodkopje te pakken en deze te voorzien van een powerbait minnow in de trout kleur. Ik deed dit omdat het even een klein beetje stil viel en ik het idee had dat de vis wat moeilijker begon te pakken omdat het zonnetje flink doordrong in het niet al te troebele water. Met flinke tikken bewoog ik mijn powerbait over de bodem en al snel bleek ik weer de juiste beslissing te hebben genomen want in binnen de kortste keren ving ik weer een aantal mooie vissen en miste ik er ook een paar. Dit was natuurlijk niet onopgemerkt gebleven bij mijn opstappers en ook zij wisselde nu snel van techniek. Snoekbaarzen is en blijft onvoorspelbaar ondanks dat je het vaak denkt te weten want zo snel als dat de aanbeten verticaal volgde zo snel stopten ze ook weer en dus werd er weer verkast en gezocht naar wat anders.
wel even oppassen met varen want je komt soms schepen tegen...........
Nadat we nog een aantal stekken hadden aangedaan waar we eigenlijk overal wel een aantal mooie vissen konden vangen was de dag bijna teneinde en besloten we om nog even te gaan liggen op een van de eerste stekken waar we goed hadden gevangen. inmiddels had ik mijn verticaal hengel weer aan de kant gelegd en had ik weer besloten om te gaan dropshotten. Op een van de stekken had ik helaas een grote vis verspeeld en eigenlijk had ik nog een beetje de hoop dat het nog wel goed zou komen. Snel liet ik mijn 3inch Gulp minnow zakken en na amper 2 korte tikjes kreeg ik al een enorme beuk op de hengel. Doordat we erg ondiep zaten te vissen en ik vaak wel redelijk hard aansla  konden we de vis al zien zo vlak onder het oppervlak, we zagen al direct dat het om een mooie vis ging maar hij was niet direct van plan om het op te geven en dus ging hij ervandoor. Na een mooie dril waarbij de vis een aantal keren erg hard wegdook kon de vis geland worden en had ik toch nog mijn kneiter (ze noemen mij niet voor niets "goud"Daantje) Snel werd er even een plaatje geschoten zodat zij weer snel terugkon.
toch nog mijn kneiter aan het eind van de dag
Nadat we de vis terug gezet hadden zat het er voor mij wel op en stuurde ik de boot nog even langs wat mooie plekken zodat Machiel en Raymond nog een paar mooie vissen konden vangen en hun pr voor wat betreft de aantallen konden verbreken waarmee zij natuurlijk erg blij waren.

De dag was teneinde en we konden terugkijken op een zeer geslaagde dag  met zo'n 80 snoekbaarzen en nog een aantal baarzen. Morgen hebben we de forumdag van roofvisnet dus dat zal wel gezellig worden, vaak staat dan het vriendschappelijk boven het vangen.