Pro-v Bass

Pro-v Bass

maandag 29 november 2021

Lekker dagje dropshotten met aasvis

De voorspellingen waren helaas niet al te best maar ik weet als geen ander dat ze er heel vaak naast zitten als het om het voorspellen van het weer gaat en dus heb ik toch mijn wekker maar gezet. Als ik dan s'morgens wakker word en ik kijken naar buiten denk ik "toch maar even wachten nog" maar om half tien zal het beter worden en dus ga ik er rond die tijd maar op uit.

De bedoeling is om vandaag gewoon even lekker te gaan dropshotten met aasvissen op mijn thuiswater, waarom? nou gewoon omdat de laatste dagen de snoekbaarzen nogal vast liggen en maar heel sporadisch aan je kunstaas gaan hangen en dan kan het vaak zo zijn dat ze meer interesse hebben in een aangeboden aasvis. Ik heb nog even zitten denken om te gaan pennen maar dan ben je erg statisch en ik wilde toch echt wat actiever vissen.

De montage voor vandaag is erg simpel namelijk een simpele dropshot montage dus gewoon een dropshot loodje van 14gram en daarboven op een afstand van zo een 20cm een dropshot haak niks meer en niks minder. 20cm is niet echt een grote afstand tot de bodem maar dat doe ik bewust omdat ik weet dat de vis erg vast tegen de bodem ligt en ik wil mijn aasvis echt zo lang mogelijk in het zichtveld van de snoekbaarzen hebben daar komt nog bij dat ik vanuit de boot recht boven mijn presentatie zit dus 20cm is dan ook echt 20cm. Wanneer ik zou gaan werpen zou ik bijvoorbeeld wel naar 40-50cm gaan omdat de lijn dan diagonaal wegloopt en de afstand naar de bodem korter word.

Eenmaal op het water begin ik mijn speurtocht heel systematisch zoek ik de bodem af waarbij ik gebruik maak van mij 2D, down imaging en de side imaging. Erg lang hoef ik niet te wachten want op de side imaging zie ik duidelijk wat signalen en ik stuur de boot nog wat bij tot ik de signalen op mijn down imaging gevonden heb. Tergend langzaam vaar ik op de electromotor over de plek heen en lang hoef ik niet te wachten op de eerste aanbeet, deze keer op een spiering. Het is een overduidelijke aanbeet maar niet hard sterker nog eigenlijk heel voorzichtig en vanuit mijn ervaring weet ik wanneer ik de haak kan zetten en is de eerste vis een feit.


de eerste was niet de grootste maar dat er een aanbeet 
kwam was al goed.


Er lag veel vis echt heel veel vis en dat waren niet alleen rovers maar er lag ook ontzettend veel aasvis en waarschijnlijk was dat de reden waarom de snoekbaarzen totaal gefocust waren op natuurlijk aas en het kunstaas links lieten liggen. In zeer korte tijd wist ik een leuk aantal vissen te vangen en zaten er ook een aantal mooie maatse tussen. Het kunstje was om eenmaal een plek gevonden te hebben er echt bovenop te blijven liggen en slechts minimaal te manoeuvreren eigenlijk was elke beweging er al een te veel.


in korte tijd veel van dit maatje snoekbaars45-50cm


Het doel van vandaag was om te kijken of ik ze kon verleiden en dat bleek met de spiering maar ook met de voorntjes geen probleem en dus was de dag eigenlijk al geslaagd. Helaas is het niet altijd alleen maar rozengeur en maneschijn want ook tegenslagen horen erbij en helaas loste ik een mooie 80+ vlak voor het net, stapelgek word je daarvan wanneer dat gebeurt maar helaas hoort dat er nu eenmaal bij. Gelukkig kreeg ik vandaag nog wat herkansingen op een aantal grote vissen en de grootste werden gevangen aan een voorn.



deze dame had wel trek in een goeie voorn.........




maar ook deze was er niet vies van.



Het was inmiddels wel duidelijk geworden dat de vastliggende snoekbaarzen met een dropshot aasvis dus wel te verleiden waren en inmiddels had ik ook een paar hele mooie. zo tegen het eind van de dag kruipen ze meestal ook nog wel een beetje omhoog zodat je ze dan vaak ook nog wel ondiep kunt vangen en ook dit bleek de juiste keuze want van het ondiepe wist ik zo aan het eind van de dag ook nog een aantal erg mooie vissen te vangen en mag ik wel zeggen dat ik een top dag heb gehad en ze toch weer heb weten te verleiden.



Altijd lekker als je tegen het eind van de dag nog
een paar hele dikke vissen weet te vangen.


Het was weer een heerlijke dag op het water en de missie voor vandaag was weer meer als geslaagd. I love it when a plan comes together.

Vangze,

Daan









 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten